Newton, Cabernet Sauvignon 1992, Napa, USA

Newton, Cabernet Sauvignon 1992, Napa Valley, USA

kupiłem to wino w tym miesiącu w niemieckim sklepie Champa Vins, którego ofertę można zobaczyć tutaj:
kupuję w Champa Vins od prawie 10 lat, wiele razy kupowałem dojrzałe wina ( ponad 10 letnie czasami ponad 20 letnie) w rewelacyjnych cenach, często ten sklep był jedynym w którym dane wino (zwłaszcza z Kalifornii) było dostępne w Europie. Kiedy w ich ofercie pojawiły się wina od znakomitego producenta z początku lat 90-tych Newtona (po 2000 r nieznaczny spadek formy) w cenach ok 20 Euro za butelkę wahałem się tylko krótko. Jak pokazuje wyszukiwarka win w internecie www.wine-searcher.com win z początku lat 90-tych od Newtona, a wiec z okresu kiedy robił swoje najlepsze wina ( obecnie legendarne) nie ma już w sprzedaży nie tylko w Europie ale nawet bardzo trudno je kupić w sklepach specjalistycznych w USA.
Wina niefiltrowane merlot od Newtona z lat 1990-94 należą, zdaniem amerykańskich koneserów, do najlepszych merlot wyprodukowanych w Kalifornii kiedykolwiek. Nieco tylko mniejszym podziwem wśród koneserów win kalifornijskich cieszą się z tego okresu wina Newtona cabernet sauvignon i białe chardonnay (oba niefiltrowane). Cena ok 20 Euro za butelkę sprawiła, że ten zakup był dla mnie nie do odparcia ;-)
Jedyną niewiadomą było to jak te  wina wytrzymały ok. 25 lat ponieważ wina kalifornijskie z nielicznymi wyjątkami ( jak Dunn Cabernet Howell Mountain czy Togni Cabernet Spring Mountain) nie są produkowane do tego aby dojrzewać w okresach znacznie dłuższych niż +20 lat.
Koniec końców kupiłem dwie butelki Cabernet Sauvignon 1992 i jedną butelkę Merlot 1991.
Dzisiaj otworzyłem pierwszą butelkę Cabernet Sauvignon.
Korek przy otwieraniu niestety rozpadł się zupełnie i bałem się, że wino będzie zepsute, początkowo zaraz po otwarciu smak był lekko gorzkawy i czuć było wyraźnie alkohol, zapach był bez wyrazu ale dałem winu odetchnąć w karafce około godzinę. Potem z powrotem przelałem do butelki, wstawiłem do schłodzenia do lodówki i w międzyczasie zrobiłem pysznego steka z dojrzewającej wołowiny ( antrykot) kupionej w Auchan. Połączenie najwyższej jakości smażonego wołowego steka z czerwonym winem na bazie cabernet sauvignon to moje ulubione połączenie kulinarne ;-)
Kiedy jedzenie było gotowe nalałem schłodzone wino, które wcześniej przez godzinę odetchnęło w karafce do kieliszka i spróbowałem.
No, to jest właśnie REAL DEAL:
Rocznik 1992 a więc zrobione w okresie gdy byłem w połowie szkoły średniej, w pełni dojrzałe wino o gładziutkiej fakturze, średniej budowie, umiarkowanej koncentracji ale złożone i długie. W wytrawnej końcówce czuć jeszcze lekką gorzkość taniny całość podbita  żywą kwasowością oraz aromatami porzeczki, skóry i ziemi. Zapach bardzo podobny do win Bordeaux z lat 1989 i 1990 jakie miałem przyjemność pić.
Wino bardzo eleganckie, ułożone i jeszcze żywe po prawie 24 latach! Całość oceniam na 91/100pkt a wiec minimalnie niżej niż w latach 90tych ocenił to wino Robert Parker - 92pkt

Razem z antrykotem wołowym usmażonym z masłem czosnkowym i szpikiem z kości wołowej tworzyło wyborne połączenie.
Jeśli ktoś się zastanawia czy wina kalifornijskie mogą w dobrej kondycji wytrzymać ponad 20 lat to wino jest świetną odpowiedzią. Otóż mogą, co prawda wina Kalifornijskie dojrzewają trochę inaczej niż Bordeaux ale najlepsze z nich potrafią być równie wspaniałe co sławne bordoskie chateaux.
Gdyby ktoś chciał skorzystać z tej oferty to na stronie Champa Vina nie ma już co prawda dostępnego Cabernet Sauvignon 1992 ale od Newtona jest jeszcze niefiltrowany Merlot 1991 i Chardonnay 1993, oba wina przez Roberta Parkera ocenione jeszcze wyżej niż Cabernet Sauvignon 1992.
Ostatnia butelka Merlot jest w cenie 18 Euro a trzy ostatnie Chardonnay po 14 Euro za butelkę i w tej cenie są to takie hity cenowe (real deal), że uważam za usprawiedliwione ryzyko ich kupna.
Strona producenta oferuje wiele przydatnych informacji o historii i wytwarzanych przez Newtona winach:
Obecne roczniki niefiltrowanych Cabernet Sauvignon, Merlot i Chardonnay producent sprzedaje po 60-66 USD za butelkę.

Komentarze

  1. Zazdroszczę przeżycia. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Krzysztofie, ostatnio na stronie Chamapa Vins nie widzialem juz Caberneta i Merlota od Newtona ( chyba sie sprzedaly) ale w dalszym ciagu sa Chardonnay 1993 po 10 Euro ( plus VAT) za butelke.
    Taka cena uwazam ze usprawiedliwia ryzyko kupna 23 letniego Chardonnay, tym bardziej ze Chardonnay od Newtona mialy oceny powyzej 90 pkt od PArkera wiec mogly w dobrej formie wytrzymać tak długi okres.
    Tak wiec moja rada zaryzykuj i moze bedziesz mial podobne przeżycia ;-)
    Ja już mam upatrzone inne okazje cenowe w Europie, jestem podobnie jak ty "łowcą okazji"tylko nie dyskontowych a internetowych ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, jeśli ma Pan/Pani upatrzone w jakimś sklepie za granicą konkretne wino to w pierwszej kolejności proszę napisać do tego sklepu pytanie czy dany sklep wysyła wina do innych krajów np. Polski. Każdy sklep ma swoją politykę w tym zakresie i trzeba się dowiedzieć za każdym razem u źródła. Z moich rozmów z właścicielami kilku sklepów w Europie Zachodniej ( w Niemczech czy Holandii) wynika że mają sporo klientów w Polsce którym wysyłają wina.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiem o tym, dotychczas zamawiałem sporo z Decantalo i Vinatisa i wszystko było OK. Stąd pytanie, czy z Champa Vins zamawiał Pan do Polski?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja w Champa Vins kupowałem bezpośrednio w sklepie w Niemczech ale wiem że Champa Vins ma klientów w Polsce, którym wysyła wina. Tak wiec nie powinno być żadnego problemu, z wysyłką.
    Polecam ten sklep mają naprawdę ogromny wybór starszych win po bardzo dobrych a w wielu przypadkach, rewelacyjnych cenach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłem u nich zamówienie, pani Dorota jest bardzo miła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem jest, znam ją chyba z 10 lat ;-) kupujesz Bordeaux?

      Usuń
  7. Tak, kilka butelek na specjalne okazje (najbardziej specjalna to Vieux Chateau Certan 2010 za 215, co jest ceną bardzo dobrę, ale na wypicie trzeba będzie parę lat poczekać). W ogóle mają bardzo konkurencyjne ceny i asortyment taki, że nie mogłem się opanować.

    OdpowiedzUsuń
  8. O cholera ja też chciałem to wino kupić ( widać mamy podobny gust:) ) ale Dorota mi powiedział że jest w skrzynce 6 butelek i trzeba całą skrzynkę kupić.
    Cóż zazdroszczę zakupu genialnego wina, które jest w ścisłej czołówce chyba u wszystkich tych co próbowali przekrojowo rocznik 2010 w Bordeaux.
    Ja ostatni kupiłem Bellevue Mondote 2001, Newton Chardonnay unfiltered 1993 i Louis Martini Cabernet Sauvignon, Napa 2010. To ostatnie wino kupiłem w lipcu w FWS w Warszawie i było świetne ( tak na 91 pkt). Mają obecnie nowszy rocznik 2012 ale ja chciałem kupić 2010 dlatego kupiłem w Champa Vins.
    Na marginesie polecam Louis Martini Cabernet 2012 , jest za 100 zł w FWS, oceny od Parkera podobne jak rocznik 2010.

    OdpowiedzUsuń
  9. Z kolejnymi zakupami muszę się wstrzymać, idzie do mnie jeszcze paczka z Hiszpanii. Mam wstydliwą słabość do Riojy, a podobno Rioja Alta Gran Reserva 904 (2005) jest świetna, u Parkera dostała 96 punktów.

    OdpowiedzUsuń
  10. Musiałem dopisać, bo te 904 dotarły i jedną butelkę otworzyłem i trochę jestem w szoku, bo spodziewałem się wina niezwykłego, dostałem dość dobre. Jakbym sam nie otwierał, to bym był pewien, że ktoś do wina dolał wody. Z Rioja Alta mam jeszcze Ardanzę z kilku roczników, bardzo ją lubię i jak dla mnie bije 904 na głowę. We live and learn. Czytałem Twoją opinię o roczniku 2001 i trochę nie mogłem uwierzyć. Tutaj aż tak źle nie jest, ale co oni tam w Wine Advocate, to ja sam nie wiem. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak to prawda Rioja Alta 904 2001 to dwie najgorsze butelki jakie w życiu wypiłem. A co do ocen to o ile mnie pamięć nie myli to oceniał je nie R.Parker tylko Neil Martin a on ma według mnie "popierdolony" gust wiec nawet mnie nie dziwi , że dał tak wysokie oceny dla tego gówna.
    Caveat emptor

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Martinez Porto LBV 2015 z Biedronki, warto czy nie warto za 25zł ?

Wina z oferty Lidla cz.2. Wina z Europy Środkowej. Co polecam a co odradzam.

Nowa oferta win w Carrefour cz1. Wina białe i różowe. Co polecam a co odradzam.

Gdzie kupić najlepsze wina kalifornijskie w Europie?