M.Chapoutier, Cotes du Rhone 2018. Real deal za 27zł !

Kilka dni temu, pierwszy raz, zupełnie przypadkowo odwiedziłem sklep sieci Aldi. Od razu skierowałem się na dział z winami, żeby zobaczyć co mają w ofercie. Obok tanich szampanów (w cenach około 70-80zł) moją uwagę zwróciła skrzynka z butelkami oznaczonymi nazwiskiem Chapoutier.
Michel Chapoutier kieruje rodzinną firmą, która jest moim zdaniem jednym z trzech najlepszych producentów wina w słynnym francuskim regionie winiarskim Doliny Rodanu. Pozostali dwaj to E.Guigal i J.L.Chave. Czołowe wina  z tych trzech wytwórni pochodzące z taki rodańskich apelacji jak Hermitage czy Cote-Rotie kosztują po kilkaset Euro, nierzadko nawet ponad 500 Euro za butelkę i zaliczaja sie do największych win Francji.
Na swoim blogu opisałem w 2018r. jedno z czołowych win Michela Chapoutiera a mianowicie Ermitage Le Meal z rocznika 2000, jego opis znajduje sie tutaj: https://realdealswines.blogspot.com/2018/01/chapoutier-ermitage-le-meal-2000.html
Stoję w dyskoncie, patrzę na stoisko z butelkami i widzę wino wyprodukowane przez jednego z najlepszych francuskich producentów wina. Trochę mnie to zaszokowało. Wino oznaczone jest nazwą podstawowej (czyli najniższej jakościowo) dla regionu doliny Rodanu apelacją Cotes du Rhone, dla regionu Bordeaux odpowiednikiem jest oznaczenie AOC Bordeaux. Wielokrotnie już kupowałem wina rodańskie oznaczone właśnie apelacją Cotes du Rhone i muszę zaznaczyć, że nigdy nie spotkała mnie przykra niespodzianka. Te wina kosztują w Polsce od około 18 do 35zł i moim zdaniem są jednymi z najlepszych gwarantów dobrego jakościowo wina w tej niskiej kategorii cenowej. Jeśli ktoś chce kupić butelkę czerwonego wytrawnego wina, które bedzie autentyczne, poprawnie zrobione od strony technicznej i będzie po prostu smaczne to moim zdaniem w pierwszej kolejności powinien szukać win oznaczonych apelacją Cotes du Rhone, w drugiej kolejności szukać win AOC Bordeaux a jeszcze lepiej AOC Bordeaux Superieur a dopiero w dalszej kolejności poszukać jakiś tańszych win z Hiszpanii, Włoch czy Moraw.
Mając bardzo dobre doświadczenie z winami Cotes du Rhone i znając najlepsze wina od Michela Chapoutiera od razu kupiłem butelkę na spróbowanie, w cenie 26,99zł.
Wino ma dość przeźroczysty ciemno czerwony kolor i wyróżnia sie klasycznym dla win zrobionych z mieszanki odmian syrah i grenache zapachem truskawek, malin, pieprzu oraz nutą wędzonego mięsa. Zapach jest bardzo przyjemny i wystarczy wino otworzyć jakieś 30 minut przed podaniem, żeby pozbyć się jakiś stajennych akcentów.
Wino schłodziłem do około 14-15 stopni (z uwagi na wysoki alkohol 14,5%), dzięki czemu wino jest bardziej orzeźwiające, lepiej czuć doskonałą kwasowość, zrównoważoną słodyczą owoców i całkiem wyraźną taniną. Całość daje wrażenie harmonii i pysznego wina, które będzie smakować zarówno do jedzenia jak i pite solo. Po około 40 minutach, gdy temperatura wina podniosła sie o kilka stopni, zaczął lekko palić alkohol, wiec znowu lekko schłodziłem je w lodówce i moim zdaniem tak powinno być podawane. Ocena ogólna 88/100pkt. Z uwagi na stosunek cena do jakości moim zdaniem to jest wino z kategorii "Real Deal". Dodatkowo wina ma bardzo ładną etykietę oraz sygnowane jest nazwiskiem wybitnego producenta wina więc doskonale nadaje się na prezent.
W listopadzie zeszłego roku to wino było oceniane na portalu Winicjatywa, otrzymało wtedy 2 i pół gwiazdki, o ile dobrze rozumiem sposób oceniania na Winicjatywie to moim zdaniem, taka ocena jest mocno zaniżona. W cenie 27zł, tej jakości wino można kupować skrzynkami.

Komentarze

  1. Podstawowe CdR Guigala jest dla jednym z moich ulubionych win budżetowych, piję co jakiś czas i nie zawiodłem się jeszcze. Kosztuje dobrze poniżej 10E. Co ciekawe wina trochę wyżej u niego pozycjonowane (Crozes-Hermitage np.) smakowały mi mniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biorąc pod uwagę że Guigal i Chapoutier są tej samej, najwyższej możliwej klasy producentami to zakładam, że z obu wytwórni podstawowe Cotes du Rhone jest tak samo dobre. Niemniej jednak Chapoutiera kosztuje w Aldi tylko 27 zł czyli ma jeszcze lepszy stosunek cena do jakości.
      Ja Crozes Hermitage piłem chyba tylko raz, od Jaboulet'a i też mi nie smakowało, było zbyt chude i kwaśne. Jak widać obaj lubimy/nielubimy podobne wina ;-)

      Usuń
  2. Tak zastanawiam się i nie przechodzi mi do głowy lepsze wino z polskich sklepów do 30 złotych niż to opisywane przez Pana (może kiedyś jakieś z Intermarche, Auchan?).
    Oceny Winicjatywy są powiedziałbym lekko kontrowersyjne aktualnie. Obecnie tam Morawy są epicentrum światowego winiarstwa, a 'książe Pinota' panuje niepodzielnie i jest "Wielkim Destruktorem Burgundii" ;).
    Wracając do tematu, zdecydowanie lepsze jednak wydają mi się podstawowe wina od Gaillarda (Pierre Gaillard moim zdaniem śmiało staje w zawodach z wg Pana pierwszą 3jką Rodanu, proszę skosztować kilku win Saint-Joseph tego winiarza).
    Serdeczne pozdrowienia,
    Jurek

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety Gaillard'a nic do tej pory nie piłem. Ja w sumie kupiłem mało wina z doliny Rodanu, bo zwykle maiłem upatrzone jakieś wina kalifornijskie lub Bordeaux na, które szły pieniądze a na inne zakupy już mi nie zostawało ;-) Ale człowiek cały czas ię czegoś nowego dowiaduje od innych osób, no wiec teraz szukając dla siebie kolejnych win, specjalne zwrócę uwagę na wina od Gaillard'a. Dzięki za podpowiedź!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za polecenie tego wina, rzeczywiście warto nawet gdyby kosztowało więcej. Szkoda że przez epidemie unikam wyjazdów do miasta do dyskontów bo warto kupić to wina do picia na co dzień.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze przed kwarantanną, pod koniec lutego jak byłem ponownie w Aldi, to zamiast pełnej skrzynki tego wina, zostały już tylko ostatnie 2 butelki. Nie wiem czy teraz w połowie marca to wino jest jeszcze dostępne w Aldi.

      Usuń
    2. A co byś polecił w sklepach internetowych ?

      Usuń
    3. W polskich sklepach? Problem w tym że od kilku lat kupuję wyłączenie za granicą lepsze butelki ( ogromny wybór i niższe niż w Polsce ceny) a w Polsce to tylko właśnie takie okazje cenowe ja to z Aldi. Jak jeszcze w Polsce kupowałem to dla mnie dobrą ofertę cenową i jakościową miał sklep 101win.pl ale dawno tam nie zaglądałem. W każdym razie to może być dobry adres internetowy.

      Usuń
    4. To może spróbuję zagranicą ... Do tej pory wystarczały mi dyskonty z okazjami z internetu (jeszcze raz dziękuję takim blogerom jak Ty) oraz czeskie vinoteki bo mieszkam niedaleko granicy. W tych okolicznościach muszę jednak zmienić nawyki.

      Usuń
    5. Nie kupowałem dotąd zagranicą przez internet, w jakich sklepach najlepiej to robić ? Czy kupowałeś w ten sposób francuskie wina w bag in box ?

      Usuń
    6. Napisz do mnie na mój email: mhnatyk@gmail.com

      Usuń
  5. W Aldi na Krakowskiej brak :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, gdy chciałem kupić kolejna butelkę w tym samym Aldi po około dwóch tygodniach od tego wpisu, też już nie było tego wina. Widać sporo osób czytało moja recenzję ;-)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Martinez Porto LBV 2015 z Biedronki, warto czy nie warto za 25zł ?

Wina z oferty Lidla cz.2. Wina z Europy Środkowej. Co polecam a co odradzam.

Nowa oferta win w Carrefour cz1. Wina białe i różowe. Co polecam a co odradzam.

Gdzie kupić najlepsze wina kalifornijskie w Europie?